- Należy pamiętać o odpowiednim czasie do nauki. Najłatwiej zapamiętuje się rankiem, gdy umysł nie jest zmęczony po całym dniu. Dziecko powinno się wysypiać. Około 8 godzin snu na dobę umożliwi mu największe efekty w pracy umysłowej.
- Zadbaj o to, aby dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka.
- Zanim zasiądzie do zeszytów, warto zadbać, by nic go nie rozpraszało: należy wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić czy nie dochodzą hałasy z innych pomieszczeń. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Dobrze, jeżeli dziecko na czas nauki wyłączy lub położy telefon w innym pomieszczeniu. Jeżeli dziecko musi pracować na komputerze to dobrze wyłączyć komunikatory internetowe, aby mu nie przeszkadzały. Najlepiej, aby w pomieszczeniu, w którym dziecko się uczy panowała cisza.
- Ważne jest też odpowiednie oświetlenie. Czytając w złych warunkach męczymy oczy, co źle wpływa na jakość nauki. Jeżeli dziecko dużo czyta, powinno czasem zrobić krótką przerwę dla swoich oczu – najlepiej popatrzeć przez okno.
Dobrze, gdy światło pada z lewej strony, gdy dziecko jest praworęczne a z prawej gdy dziecko jest leworęczne. Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
- Na biurku powinien panować porządek, powinny znajdować się na nim tylko rzeczy aktualnie potrzebne do odrobienia pracy domowej, takie jak podręczniki, notatnik, długopisy, ewentualnie komputer (na którym zamieszczone jest zadanie do wykonania). Proszę pamiętać, żeby nie korzystać jednocześnie ze zbyt wielu podręczników, bo może to rozpraszać w pracy.
- W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza. Dobrze zapewnić dziecku dostęp świeżego powietrza poprzez uchylenie okna.
- Nie należy się spodziewać, że dziecko będzie się uczyć dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe przerwy np. na przekąskę czy inną mało absorbującą aktywność – nie może to być nic, od czego będzie je trudno później oderwać.
- Gdy dziecko odrabia lekcje, możemy dyskretnie sprawdzać czy rzeczywiście się uczy. Bądźmy gotowi do pomocy, jeśli dziecko nas potrzebuje. Nie naciskajmy jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo. Dobrze jednak, gdy dziecko ma poczucie, że nie jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.
- Należy pamiętać, że pochwała za wykonaną pracę dodaje dziecku skrzydeł i motywuje do dalszej pracy.
Jeszcze kilka przydatnych wskazówek…
- Ważnym elementem, który będzie sprzyjał przyswajaniu wiedzy jest stosowanie różnego rodzaju technik zapamiętywania. Przydatne może być rozbijanie materiału na partie, korzystanie z fiszek, zaznaczanie w książce najważniejszych fragmentów, punktowanie faktów, tworzenie tzw. map myśli itp.
- W zdobywaniu wiedzy ważne jest też zmienianie przedmiotów, których się uczymy. Na przykład, dobrze, jeśli po nauce języka angielskiego dziecko przechodzi do nauki fizyki. Należy jednak pamiętać, że podczas „przejścia” nasz mózg potrzebuje ok.10 minutowej pauzy, aby dobrze ułożyć zdobyte informacje. Reasumując, podczas nauki warto korzystać z systemu przeplatania przedmiotów: humanistyczny, ścisły, humanistyczny itd.
- Musimy pamiętać, że to, co przychodzi dziecku najłatwiej tzn. najszybciej się tego uczy, powinno zostawić sobie na sam koniec. Z cięższym materiałem warto pracować na początku.