Realizację zadań w ramach „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” Priorytet 3 Kierunek interwencji 3.1. rozpoczęliśmy od upowszechniania informacji o programie. Nauczyciele, uczniowie i rodzice zapoznali się z założeniami programu. Wybór książek konsultowano podczas dyskusji z czytelnikami i rozmów z rodzicami, np. na wywiadówkach. Cenną wskazówką były wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań. Przy planowaniu listy książek, które miały powiększyć księgozbiór konsultowano potrzeby i preferencje czytelnicze młodzieży z pracownikami Gminnej Biblioteki Publicznej we Wręczycy Wielkiej. Zapoznano się z nowościami czytelniczymi najchętniej wypożyczanymi przez młodzież. Po konsultacjach bibliotekarz sporządził listę książek do zakupu. Łącznie zakupiono do biblioteki 382 książki (w tym lektury, książki historyczne, przygodowe, przyrodnicze); 10 regałów i tablicę korkową.
Formy wydarzeń promujących czytelnictwo, które były realizowane w trakcie realizacji założeń programu, to: – warsztaty w Bibliotece Publicznej prowadzone przez pracowników. Na zajęciach omawiane były zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych i inne ciekawe zagadnienia, jak historia biblioteki, korzystanie z katalogów itp. Uczniowie poszukiwali też samodzielnie książek na półkach;
– Narodowe czytanie – to coroczna akcja wspólnego czytania wybranej lektury. W tym roku były to „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza – w dwusetną rocznicę ich publikacji;
– Kąciki czytelnicze – wystawy książek wartych przeczytania pojawiają się w naszej szkole przy różnych okazjach
– Spotkania z książką – w bibliotece szkolnej i świetlicy, kiedy tylko nadarza się okazja, odbywają się spotkania czytelnicze. Dzieci zgromadzone w bibliotece oraz świetlicy słuchają fragmentów wybranych książek czytanych przez wychowawcę świetlicy, bibliotekarza lub starszych kolegów i koleżanki. Jest to świetna okazja do reklamy książek, które warto przeczytać.
– konkursy promujące czytelnictwo – organizowane przez bibliotekarza lub innych nauczycieli. Konkursy są formą przyciągnięcia uczniów do biblioteki, a także wzbudzenia zainteresowania książką. Są to konkursy plastyczno literackie, fotograficzne, komputerowe, np. „Sleeveface, czyli ubierz się w książkę”, „Minecraftowa biblioteka”, „Laurka dla biblioteki”, „Lapbook o ulubionej książce”;
– zabawy dla czytelników w bibliotece: „Wyzwanie czytelnicze”, „Zgadnij, kto to? Polegały one na wykonywaniu zadań związanych z poszukiwaniem książek na bibliotecznych półkach, np. o określonej tematyce, podobnych kolorach okładek, czy też książek pewnych autorów.
W szkole realizowano też wiele projektów edukacyjnych związanych z czytelnictwem np.: – „Czytam sobie – lekturki spod chmurki” (Uczniowie klas I – III po raz kolejny biorą udział w międzynarodowym projekcie promującym czytelnictwo, gdzie wykonują zadania do poszczególnych modułów. W ramach projektu dzieci czytają wybrane książki, uzupełniają lekturniki i wykonują ilustracje do książek i szereg innych ciekawych działań).
– akcja „Dziś nie biegamy, dziś czytamy” (Tego dnia uczniowie spędzali przerwy śródlekcyjne na czytaniu książek przyniesionych z własnych domowych biblioteczek lub wypożyczonych z biblioteki. Książki czytano na szkolnych korytarzach, w bibliotece, a także w klasach. Na godzinie z wychowawcą omawiano swoje ulubione lektury zachęcając tym samym kolegów do ich przeczytania).
– Dzień postaci z bajek (Dzień ten świętowano w klasach I – III. Na szkolnych korytarzach pojawiło się mnóstwo kolorowych postaci z baśni, za które przebrały się dzieciaki. W klasach czytano ulubione bajki i baśnie. W świetlicy szkolnej prócz czytania oglądano ulubione kreskówki. Był też bajkowy pokaz mody i sesja zdjęciowa wśród regałów z książkami w bibliotece).
– Dzień pluszowego misia (W bibliotece dzień ten obchodzony jest od wielu lat. W tym roku zorganizowano wystawę książek o misiach pt.: „Dzień misia dziś mamy, książki o misiach wypożyczamy”, które tego dnia były chętnie wypożyczane przez dzieciaki. Była też wystawa pluszowych misiów przyniesionych przez członków Aktywu bibliotecznego. Zarówno w bibliotece, jak i w świetlicy szkolnej czytano bajeczki o misiach, były gry i zabawy, układanie misiowego domina, rozwiązywano test wiedzy o baśniowych misiach. Na szkolnym korytarzu pojawiła się gazetka o historii pluszowego niedźwiadka i o „Puchatkowych mądrościach”).
Zakup dużej ilości nowych książek wpłynął pozytywnie na czytelnictwo uczniów. Nowości książkowe przyciągają, wzbudzają zainteresowanie dzieci, zarówno tych młodszych, jak i starszych. Dzieci chętnie biorą udział w różnorodnych akcjach czytelniczych, projektach, konkursach, dzięki którym biblioteka jest często odwiedzana. Zakupione nowości to atrakcyjne, pięknie wydane książki poczytnych autorów. Są to głównie propozycje uczniów brane pod uwagę przy zakupach, nie dziwi więc radość w odnajdywaniu ich na półkach bibliotecznych regałów. Wśród najchętniej wypożyczanych pozycji znajdują się serie o zwierzętach, fantasy, przygodowe, obyczajowe dla starszej młodzieży.
Szczere zadowolenie wzbudziły także nowe regały zakupione do biblioteki, które uatrakcyjniły jej oblicze. Na nich nowo zakupione książki prezentują się jeszcze piękniej.